Odbor AKR2 je úzko previazaný s predchádzajúcim odborom AKR1 a tvoria akýsi spoločný tandem v oblasti základných designérskych odborov. V tomto odbore sa takisto oboznámite s pravidlami a princípmi grafického designu, avšak so špecializáciou na sadzbu tzv. dlhých dokumentov, ako sú napríklad noviny a časopisy, knihy, ročenky, produktové katalógy a mnoho ďalších produktov pre tlač aj digitálne publikovanie, pri ktorých sa spracúva (často dávkovo) veľké množstvo textov, obrázkov a inej grafiky, na stránkach DTP editora. V oblasti teoretickej prípravy sa naučíte, prípadne nadviažete, na všetky vedomosti z odboru AKR1 (teórie počítačovej grafiky, grafického designu, textov a typografie, farieb, prepressu), ktoré však teraz rozšírite o témy designérskej mriežky, layoutu, sadzby textov, tabuliek a celkovej montáže stránok s rôznorodými obsahmi. Budovanie zručnosti a praktickej práce prebieha v kľúčovom programe Adobe InDesign, spolu s výstupom a kontrolou dát v programe Acrobat Pro. 

Tento akreditovaný odbor primárne vyučujeme programe Adobe InDesign. V prípade záujmu je však po dohode možná aj výučba v alternatívnych softvéroch Affinity Publisher alebo QuarkXPress.

INFORMÁCIE

Organizačná forma vzdelávania: Kombinovaná, Viacformová (PREZEČNE V UČEBNI alebo PREZENČNE ONLINE + DIŠTANČNE v online učebni LMS)

  • PREZENČNE V UČEBNI alebo PREZENČNE ONLINE – výučba a výklad, nácvik, ukážky, designérske rozbory praktických projektov, tipy a triky, konzultácie, otázky a odpovede,
  • DIŠTANČNE V ONLINE UČEBNI LMS – prípravné témy, teórie, predmety, ukážky a simulácie, podrobné videokurzy) – kompletné prehľady teoretických predmetov a videokurzov – Vstup do online učebne.
  • Podrobnejšie o formách vzdelávania v sekcii: >> Formy vzdelávania

Požadované vstupné vzdelanie

  • Minimálne SŠ vzdelanie, obvyklá práca s PC
  • Vhodné pre začiatočníka v grafike a designe: áno

Jazykové prostredie

  • počas prezenčnej výučby: slovenčina alebo čeština
  • online systém: slovenčina a čeština (teórie), angličtina (videokurzy)

Metódy a formy vzdelávania

  • teoretická predpríprava v online učebni,
  • štartovacie aj pokročilé softvérové výcviky v online učebni,
  • výklad a praktický nácvik prezenčne v učebni alebo prezenčne online,
  • projekty a zadania (kombinovane),
  • pokročilé témy a techniky, diskusia (kombinovane).
  • Podrobnejšie o formách vzdelávania v sekcii: >> Formy vzdelávania

Ceny a prihláška

Rozsah a termíny

  • Rozsah kurzu:  48,00 hodín / 2-5 týždňov (podľa intenzity stretiek)
  • Vypísanie termínov: verejné termíny alebo individuálne podľa záujmu, na mieru.
  • Zľavy za viac odborov: áno, dohodou

Časový rozpis priebehu vzdelávania

  • 1 týždeň: Prístup do vzdelávacieho systému, prípravné kurzy, teórie, predmety – dištančne LMS
  • 2. týždeň: Nácvik a zručnosti práce v aplikáciách – prezenčne + štúdium v online učebni a domáce zadania
  • 3. týždeň: Riešenie praktických zadaní a projektov – prezenčne + štúdium v online učebni a domáce zadania
  • 4. týždeň: Riešenie praktických zadaní a projektov – prezenčne + štúdium v online učebni a domáce zadania
  • 5. týždeň: Vypracovávanie projektu, záverečný test, obhajoba záverečnej práce

Poznámka: časový rozpis je prispôsobovateľný individuálnym požiadavkám účastníkov pri dohode celej skupiny na úvodnej zácvikovej hodine.

UČEBNÉ OSNOVY A PLÁNY

AKR0: Teórie počítačovej grafiky a odborov designu (povinný prípravný):

Úvod do počítačovej grafiky

  • Základné pojmy a rozhľad v odbore
  • Odbory a špecializácie v digitálnom designe
  • Vektorová a bitmapová grafika – princípy, výhody, použitie
  • Multimédiá – princípy animácie, videa a videosúbory, audio
  • Farebné režimy RGB a CMYK
  • Formáty súborov – pre tlač, web, video, animáciu a audio
  • Softvérová integrácia

Teória grafického designu

  • Čo je to grafický design – definícia, história, súčasnosť
  • Design a vizuálny kód jednotlivca – biologické, kultúrne, sociologické aspekty
  • Interakcia s okolím – podnet, reakcia, asociácie, rozvoj vizuálneho videnia
  • Zámerné vytváranie prvkov a ich vzťahov – designérsky proces a myslenie
  • Prvky na ploche a ich vlastnosti – farba, tvar, velkosť, priestor (nositelia obsahu)
  • Základné kamene designu – čiary, rámčeky, rástre, spád, prázdny priestor (nositelia štruktúry)
  • Pracovné nástroje digitálneho designéra – mriežky, vodítka, pravítka, stĺpce
  • Základné pravidlá designu – jednota, rytmus, účelnosť, prehľadnosť, vizuálna navigácia

Písmo a typografia

  • Písmo – základné pojmy, anatómia
  • Fonty a ich delenie
  • Základné typografické vlastnosti písma
  • Typografické a štylistické alternatívy, glyfy
  • Sadzba textu a druhy sadzby
  • Typografické pravidlá pri sadzbe
  • Niektoré najčastejšie chyby pri práci s písmom, sadzbe a typografii

Kompozícia a layout

  • Layout – príbeh stránky (dvojstránky) a jeho vizuálne rozprávanie
  • Psychológia čítania stránky – hierarchia v kompozícii, vizuálna navigácia
  • Rovnováha a vyváženosť textu a grafiky, rytmus obsahov
  • Juxtapozície – vzťahy objektov v layoute navzájom
  • Hustota sadzby a návrhu – grafika, texty, médiá
  • Podporné a štrukturálne prvky – boxy, stĺpčeky, rastre
  • Pravidelné a nepravidelné zarovnávanie objektov
  • Okraje layoutov a priestor medzi stránkami

AKR2: Grafický design: DTP grafika a layout

Adobe InDesign I.+II.- rozšírený softvérový tréning so zameraním na grafický design / page design

ZAČÍNAME

  • O DTP programoch InDesign / QuarkXPress / Affinity Publisher
  • Užívateľské rozhranie – panel Nástrojov, Príkazy, Okná
  • Tvorba a správa pracovných plôch
  • Vytvorenie a nastavenie vlastností dokumentu
  • Uloženie natívneho dokumentu .indd

PRÁCE SO STRÁNKAMI

  • Koncepcia práce so stránkami – stránkové editory
  • Panel Stránky a nástroj Stránka – prehľad
  • Stránky a predlohy Stránok – Master pages, Parents
  • Vkladanie a odstraňovanie stránok
  • Vytváranie a aplikovanie predlôh stránok na stránky
  • Zmena veľkosti stránok

NÁSTROJE PRE ORGANIZÁCIU OBSAHOV

  • Koncepcie práce s layoutom a mriežkou
  • Práca s pravítkami a nastavenie jednotiek
  • Nastavenie čiar stĺpcov a mriežok dokumentu
  • Pomocné čiary a vodítka – základné, dočasné, smart vodítka
  • Predvoľby aplikácie, dokumentov a mriežok

PRÁCE S TEXTOM

  • Princíp kontajnerovej sadzby – rámčeky
  • Písanie, vkladanie a import textu – textové kontajnery
  • Predovoľby inportu textu z Wordu
  • Text (obsah) vs. textový rámček (obal) – koncepcia
  • Formátovanie textu – znaky (panely Control, Properties)
  • Formátovanie textu – odstavce (panely Control, Properties)
  • Formátovanie textového rámčeka (panely Control, Properties)
  • Vytváranie odstavcových a znakových štýlov a ich aplikácia na text
  • Ponuka typografických príkazov Text
    • Odrážky a číslované zoznamy
    • Prestrkanie – medzipísmenové, medzislovné
    • Medzery – základná, tenká, vlasová
    • Riadkový preklad
    • Značky – číslovanie stránok
    • Glyfy

TABUĽKY

  • Vkladanie tabuliek – kontajnery
  • Import a predvoľby importu tabuliek z aplikácie Excel
  • Nastavovanie vlastností tabuliek a buniek tabuľky – panely Control, Table
  • Ukladanie štýlov tabuliek a ich aplikácie na nové tabuľky
  • Tabulátor

UMIESTŇOVANIE EXTERNEJ GRAFIKY NA STRÁNKY

  • O externej / umiestňovanej grafike
  • Vkladanie obrázkov / fotografií na stránky – grafický kontajner
  • Vkladanie ilustrácií a vektorovej grafiky na stránky – grafický kontajner
  • Vkladanie dokumentov PDF – grafický kontajner
  • Správa externej grafiky – Panel Väzby
  • Editácia externej grafiky z prostredia InDesignu (roundtripping – Illustrator, Photoshop, Acrobat, Excel)

GRAFICKÉ VEKTOROVÉ OBJEKTY – KRESLENIE A VYFARBOVANIE

  • Ponuka základných geometrických objektov
  • Kombinovanie objektov – panel Cestár
  • Kreslenie vlastných objektov nástrojmi Pero a Ceruzkou
  • Editácie vektorových ciest tvarov – body, ťáhla
  • Vyfarbovanie – ťah a výplň
  • Práce s panelmi Vzorník a Farba
  • Práce s Prechodmi
  • Štýly objektov a ich aplikovanie

EFEKTY 

  • Efekty v InDesigne
  • Krytie a režimy prelínaní – panel Effect
  • Aplikovanie efektov na texty a grafiku – panel Effects

ĎALŠIE ÚPRAVY

  • Kombinovanie grafiky a textov – obtekanie
  • Kombinovanie grafiky a textov – techniky koláže a montáže
  • Vkladanie textov na vektorovú cestu – nástroj Text na ceste
  • Niektoré užitočné klávesové skratky

DLHÉ DOKUMENTY

  • Stratégie pre sadzbu dlhých dokumentov
  • Prelievanie a reťazenie stĺpcových textov
  • Sadzba cez stránky
  • Knihy, kapitoly, číslované oddiely
  • Obsahy, poznámky pod čiarou
  • Knižnice a výstrižky

PRÍPRAVA GRAFIKY PRE TLAČ, WEB, SOCIÁLNE MÉDIÁ A OBRAZOVKY – EXPORT

  • Príprava dát pre export korektného tlačového PDF
  • Dialógové okno Export PDF – prednastavenia
  • Nastavenia v tablách Compresion, Marks and bleeds, Output
  • Špeciálne nastavenia – priehľadnosti, pretlače, presahy, farebné výťažky
  • Kontrola finálneho PDF pro komerčnú tlač a prepress
  • Dialógové okno Tlač v Illustratore
  • Export súborov .PS a distilovanie PDF
  • Export do formátov EPS, PSD, TIFF
  • Grafika pre obrazovky – princípy optimalizácie
  • Formáty obrázkov a výber vhodného formátu podľa typu dát v grafike
  • Dialógové okno Uložiť pre web a zariadenia
  • Export grafiky pre obrazovky
  • Export projektov InDesignu pre Adobe Express

Adobe Acrobat Pro – kontrola a export PDF

  • Print Production – prehľad dialógového okna
  • Niektoré povolené editácie a kontrola dát v dokumente PDF
  • Analýza dát PDF dokumentu – panel Preflight

Možnosti digitálneho publikovania
(iba InDesign / QuarkXPress)

  • Koncepty digitálnych publikácií
  • Interaktívne objekty – navigačné tlačítka
  • Vkladanie multimédií – audio, video
  • Vytváranie animácií a ich aplikovanie na objekty
  • Prechody medzi stránkami
  • Panely HTML5 a Flex (iba QuarkXPress)
  • Export – interaktívne PDF (iba InDesign)
  • Publish online, Create HTML5 package (iba InDesign)
  • Export – HTML5 fixed layout publikácie (iba QuarkXPress)
  • Export digitálnych publikácií pre Android / iOS (iba QuarkXPress)

Nové možnosti generatívnej tvorby pomocou umelej inteligencie AI
(iba InDesign)

  • Prehľad dialógov AI v InDesigne
  • Nástroj Generate image – tvorba generatívnych obrázkov
  • Nástroj Text to image – prevod obrázkov na editovateľné texty
  • Nástroj Generative expand – doplňovanie obrázkov pomocou AI
  • Inteligentné obtekanie grafiky textom v paneli Text wrap
  • AI Funkcia Extract from image – farebný motív, identifikácia fontu, prevod pixelov na vektorový objekt

Praktická a projektová časť

  • Budovanie projektu bulletinu pre samosprávu (mesto) počas celého vzdelávania –  podľa požiadaviek klienta najprv navrhneme layout publikácie a spoločné prvky (master pages), následne vytvoríme obálku, navrhneme a uložíme vzhľad textov, štýly objektov a prevedieme z dodaných podkladov od klienta (texty, obrázky) praktickú sadzbu, typografické úpravy a prípravu na export pre tlač a alternatívny export ako digitálnu publikáciu.

Forma záverečnej skúšky

  • záverečný test (teórie, požadovaná úspešnosť 85 %)
  • obhajoba záverečnej práce na vlastnú tému: návrh novinových, časopiseckých, alebo knižných strán – layout, sadzba

Študijné materiály

  • interaktívne prednášky, ukážky, simulácie, elektronické testy, podrobné videokurzy k softvérom (slovensky aj anglicky), odborný výcvik
  • >> Prejsť do online učebne

Literatúra

Softvérová výbava pre štúdium

  • ADOBE: Na stránke www.adobe.com vytvorte si najprv bezplatné Adobe ID konto. Ako účastníci riadneho štátom akreditovaného štúdia ste oprávnení zakúpiť si študentskú verziu Creative Cloudu za 19,50 € / mesiac, s kompletnou funkcionalitou!  Ušetríte tak až 65% ceny na celý rok!
  • K vzdelávaciemu programu AKR2: Grafický design – DTP grafika a layout, si stiahnite a nainštalujte programy InDesign a Acrobat Pro z Adobe Creative Cloud.
  • QUARK, PUBLISHER: V prípade softvérových alternatív nájdete študentské verzie na stránkách QuarkXPress alebo Affinity Publisher. 

VIAC INFO: Tel. 0948 203 003, info@digitaldesign.sk