Odbor AKR2 je úzko previazaný s predchádzajúcim odborom AKR1 a tvoria akýsi spoločný tandem v oblasti základných designérskych odborov. V tomto odbore sa takisto oboznámite s pravidlami a princípmi grafického designu, avšak so špecializáciou na sadzbu tzv. dlhých dokumentov, ako sú napríklad noviny a časopisy, knihy, ročenky, produktové katalógy a mnoho ďalších produktov pre tlač aj digitálne publikovanie, pri ktorých sa spracúva (často dávkovo) veľké množstvo textov, obrázkov a inej grafiky, na stránkach DTP editora. V oblasti teoretickej prípravy sa naučíte, prípadne nadviažete, na všetky vedomosti z odboru AKR1 (teórie počítačovej grafiky, grafického designu, textov a typografie, farieb, prepressu), ktoré však teraz rozšírite o témy designérskej mriežky, layoutu, sadzby textov, tabuliek a celkovej montáže stránok s rôznorodými obsahmi. Budovanie zručnosti a praktickej práce prebieha v kľúčovom programe Adobe InDesign, spolu s výstupom a kontrolou dát v programe Acrobat Pro.
Tento akreditovaný odbor primárne vyučujeme programe Adobe InDesign. V prípade záujmu je však po dohode možná aj výučba v alternatívnych softvéroch Affinity Publisher alebo QuarkXPress.
INFORMÁCIE
Organizačná forma vzdelávania: Kombinovaná, Viacformová (PREZEČNE V UČEBNI alebo PREZENČNE ONLINE + DIŠTANČNE v online učebni LMS)
- PREZENČNE V UČEBNI alebo PREZENČNE ONLINE – výučba a výklad, nácvik, ukážky, designérske rozbory praktických projektov, tipy a triky, konzultácie, otázky a odpovede,
- DIŠTANČNE V ONLINE UČEBNI LMS – prípravné témy, teórie, predmety, ukážky a simulácie, podrobné videokurzy) – kompletné prehľady teoretických predmetov a videokurzov – Vstup do online učebne.
- Podrobnejšie o formách vzdelávania v sekcii: >> Formy vzdelávania
Požadované vstupné vzdelanie
- Minimálne SŠ vzdelanie, obvyklá práca s PC
- Vhodné pre začiatočníka v grafike a designe: áno
Jazykové prostredie
- počas prezenčnej výučby: slovenčina alebo čeština
- online systém: slovenčina a čeština (teórie), angličtina (videokurzy)
Metódy a formy vzdelávania
- teoretická predpríprava v online učebni,
- štartovacie aj pokročilé softvérové výcviky v online učebni,
- výklad a praktický nácvik prezenčne v učebni alebo prezenčne online,
- projekty a zadania (kombinovane),
- pokročilé témy a techniky, diskusia (kombinovane).
- Podrobnejšie o formách vzdelávania v sekcii: >> Formy vzdelávania
Ceny a prihláška
- 358 €
- (alebo iba 198 € v rámci semestrálneho akreditovaného štúdia AKR1234(56): Digitálny design a multimédiá)
- Prihláška a postup: Prihláška na akreditovaný kurz / akreditované štúdium – DigitalDesign.sk
Rozsah a termíny
- Rozsah kurzu: 48,00 hodín / 2-5 týždňov (podľa intenzity stretiek)
- Vypísanie termínov: verejné termíny alebo individuálne podľa záujmu, na mieru.
- Zľavy za viac odborov: áno, dohodou
Časový rozpis priebehu vzdelávania
- 1 týždeň: Prístup do vzdelávacieho systému, prípravné kurzy, teórie, predmety – dištančne LMS
- 2. týždeň: Nácvik a zručnosti práce v aplikáciách – prezenčne + štúdium v online učebni a domáce zadania
- 3. týždeň: Riešenie praktických zadaní a projektov – prezenčne + štúdium v online učebni a domáce zadania
- 4. týždeň: Riešenie praktických zadaní a projektov – prezenčne + štúdium v online učebni a domáce zadania
- 5. týždeň: Vypracovávanie projektu, záverečný test, obhajoba záverečnej práce
Poznámka: časový rozpis je prispôsobovateľný individuálnym požiadavkám účastníkov pri dohode celej skupiny na úvodnej zácvikovej hodine.
UČEBNÉ OSNOVY A PLÁNY
AKR0: Teórie počítačovej grafiky a odborov designu (povinný prípravný):
Úvod do počítačovej grafiky
- Základné pojmy a rozhľad v odbore
- Odbory a špecializácie v digitálnom designe
- Vektorová a bitmapová grafika – princípy, výhody, použitie
- Multimédiá – princípy animácie, videa a videosúbory, audio
- Farebné režimy RGB a CMYK
- Formáty súborov – pre tlač, web, video, animáciu a audio
- Softvérová integrácia
Teória grafického designu
- Čo je to grafický design – definícia, história, súčasnosť
- Design a vizuálny kód jednotlivca – biologické, kultúrne, sociologické aspekty
- Interakcia s okolím – podnet, reakcia, asociácie, rozvoj vizuálneho videnia
- Zámerné vytváranie prvkov a ich vzťahov – designérsky proces a myslenie
- Prvky na ploche a ich vlastnosti – farba, tvar, velkosť, priestor (nositelia obsahu)
- Základné kamene designu – čiary, rámčeky, rástre, spád, prázdny priestor (nositelia štruktúry)
- Pracovné nástroje digitálneho designéra – mriežky, vodítka, pravítka, stĺpce
- Základné pravidlá designu – jednota, rytmus, účelnosť, prehľadnosť, vizuálna navigácia
Písmo a typografia
- Písmo – základné pojmy, anatómia
- Fonty a ich delenie
- Základné typografické vlastnosti písma
- Typografické a štylistické alternatívy, glyfy
- Sadzba textu a druhy sadzby
- Typografické pravidlá pri sadzbe
- Niektoré najčastejšie chyby pri práci s písmom, sadzbe a typografii
Kompozícia a layout
- Layout – príbeh stránky (dvojstránky) a jeho vizuálne rozprávanie
- Psychológia čítania stránky – hierarchia v kompozícii, vizuálna navigácia
- Rovnováha a vyváženosť textu a grafiky, rytmus obsahov
- Juxtapozície – vzťahy objektov v layoute navzájom
- Hustota sadzby a návrhu – grafika, texty, médiá
- Podporné a štrukturálne prvky – boxy, stĺpčeky, rastre
- Pravidelné a nepravidelné zarovnávanie objektov
- Okraje layoutov a priestor medzi stránkami
AKR2: Grafický design: DTP grafika a layout
Adobe InDesign I.+II.- rozšírený softvérový tréning so zameraním na grafický design / page design
ZAČÍNAME
- O DTP programoch InDesign / QuarkXPress / Affinity Publisher
- Užívateľské rozhranie – panel Nástrojov, Príkazy, Okná
- Tvorba a správa pracovných plôch
- Vytvorenie a nastavenie vlastností dokumentu
- Uloženie natívneho dokumentu .indd
PRÁCE SO STRÁNKAMI
- Koncepcia práce so stránkami – stránkové editory
- Panel Stránky a nástroj Stránka – prehľad
- Stránky a predlohy Stránok – Master pages, Parents
- Vkladanie a odstraňovanie stránok
- Vytváranie a aplikovanie predlôh stránok na stránky
- Zmena veľkosti stránok
NÁSTROJE PRE ORGANIZÁCIU OBSAHOV
- Koncepcie práce s layoutom a mriežkou
- Práca s pravítkami a nastavenie jednotiek
- Nastavenie čiar stĺpcov a mriežok dokumentu
- Pomocné čiary a vodítka – základné, dočasné, smart vodítka
- Predvoľby aplikácie, dokumentov a mriežok
PRÁCE S TEXTOM
- Princíp kontajnerovej sadzby – rámčeky
- Písanie, vkladanie a import textu – textové kontajnery
- Predovoľby inportu textu z Wordu
- Text (obsah) vs. textový rámček (obal) – koncepcia
- Formátovanie textu – znaky (panely Control, Properties)
- Formátovanie textu – odstavce (panely Control, Properties)
- Formátovanie textového rámčeka (panely Control, Properties)
- Vytváranie odstavcových a znakových štýlov a ich aplikácia na text
- Ponuka typografických príkazov Text
- Odrážky a číslované zoznamy
- Prestrkanie – medzipísmenové, medzislovné
- Medzery – základná, tenká, vlasová
- Riadkový preklad
- Značky – číslovanie stránok
- Glyfy
TABUĽKY
- Vkladanie tabuliek – kontajnery
- Import a predvoľby importu tabuliek z aplikácie Excel
- Nastavovanie vlastností tabuliek a buniek tabuľky – panely Control, Table
- Ukladanie štýlov tabuliek a ich aplikácie na nové tabuľky
- Tabulátor
UMIESTŇOVANIE EXTERNEJ GRAFIKY NA STRÁNKY
- O externej / umiestňovanej grafike
- Vkladanie obrázkov / fotografií na stránky – grafický kontajner
- Vkladanie ilustrácií a vektorovej grafiky na stránky – grafický kontajner
- Vkladanie dokumentov PDF – grafický kontajner
- Správa externej grafiky – Panel Väzby
- Editácia externej grafiky z prostredia InDesignu (roundtripping – Illustrator, Photoshop, Acrobat, Excel)
GRAFICKÉ VEKTOROVÉ OBJEKTY – KRESLENIE A VYFARBOVANIE
- Ponuka základných geometrických objektov
- Kombinovanie objektov – panel Cestár
- Kreslenie vlastných objektov nástrojmi Pero a Ceruzkou
- Editácie vektorových ciest tvarov – body, ťáhla
- Vyfarbovanie – ťah a výplň
- Práce s panelmi Vzorník a Farba
- Práce s Prechodmi
- Štýly objektov a ich aplikovanie
EFEKTY
- Efekty v InDesigne
- Krytie a režimy prelínaní – panel Effect
- Aplikovanie efektov na texty a grafiku – panel Effects
ĎALŠIE ÚPRAVY
- Kombinovanie grafiky a textov – obtekanie
- Kombinovanie grafiky a textov – techniky koláže a montáže
- Vkladanie textov na vektorovú cestu – nástroj Text na ceste
- Niektoré užitočné klávesové skratky
DLHÉ DOKUMENTY
- Stratégie pre sadzbu dlhých dokumentov
- Prelievanie a reťazenie stĺpcových textov
- Sadzba cez stránky
- Knihy, kapitoly, číslované oddiely
- Obsahy, poznámky pod čiarou
- Knižnice a výstrižky
PRÍPRAVA GRAFIKY PRE TLAČ, WEB, SOCIÁLNE MÉDIÁ A OBRAZOVKY – EXPORT
- Príprava dát pre export korektného tlačového PDF
- Dialógové okno Export PDF – prednastavenia
- Nastavenia v tablách Compresion, Marks and bleeds, Output
- Špeciálne nastavenia – priehľadnosti, pretlače, presahy, farebné výťažky
- Kontrola finálneho PDF pro komerčnú tlač a prepress
- Dialógové okno Tlač v Illustratore
- Export súborov .PS a distilovanie PDF
- Export do formátov EPS, PSD, TIFF
- Grafika pre obrazovky – princípy optimalizácie
- Formáty obrázkov a výber vhodného formátu podľa typu dát v grafike
- Dialógové okno Uložiť pre web a zariadenia
- Export grafiky pre obrazovky
- Export projektov InDesignu pre Adobe Express
Adobe Acrobat Pro – kontrola a export PDF
- Print Production – prehľad dialógového okna
- Niektoré povolené editácie a kontrola dát v dokumente PDF
- Analýza dát PDF dokumentu – panel Preflight
Možnosti digitálneho publikovania
(iba InDesign / QuarkXPress)
- Koncepty digitálnych publikácií
- Interaktívne objekty – navigačné tlačítka
- Vkladanie multimédií – audio, video
- Vytváranie animácií a ich aplikovanie na objekty
- Prechody medzi stránkami
- Panely HTML5 a Flex (iba QuarkXPress)
- Export – interaktívne PDF (iba InDesign)
- Publish online, Create HTML5 package (iba InDesign)
- Export – HTML5 fixed layout publikácie (iba QuarkXPress)
- Export digitálnych publikácií pre Android / iOS (iba QuarkXPress)
Nové možnosti generatívnej tvorby pomocou umelej inteligencie AI
(iba InDesign)
- Prehľad dialógov AI v InDesigne
- Nástroj Generate image – tvorba generatívnych obrázkov
- Nástroj Text to image – prevod obrázkov na editovateľné texty
- Nástroj Generative expand – doplňovanie obrázkov pomocou AI
- Inteligentné obtekanie grafiky textom v paneli Text wrap
- AI Funkcia Extract from image – farebný motív, identifikácia fontu, prevod pixelov na vektorový objekt
Praktická a projektová časť
- Budovanie projektu bulletinu pre samosprávu (mesto) počas celého vzdelávania – podľa požiadaviek klienta najprv navrhneme layout publikácie a spoločné prvky (master pages), následne vytvoríme obálku, navrhneme a uložíme vzhľad textov, štýly objektov a prevedieme z dodaných podkladov od klienta (texty, obrázky) praktickú sadzbu, typografické úpravy a prípravu na export pre tlač a alternatívny export ako digitálnu publikáciu.
Forma záverečnej skúšky
- záverečný test (teórie, požadovaná úspešnosť 85 %)
- obhajoba záverečnej práce na vlastnú tému: návrh novinových, časopiseckých, alebo knižných strán – layout, sadzba
Študijné materiály
- interaktívne prednášky, ukážky, simulácie, elektronické testy, podrobné videokurzy k softvérom (slovensky aj anglicky), odborný výcvik
- >> Prejsť do online učebne
Literatúra
Softvérová výbava pre štúdium
- ADOBE: Na stránke www.adobe.com vytvorte si najprv bezplatné Adobe ID konto. Ako účastníci riadneho štátom akreditovaného štúdia ste oprávnení zakúpiť si študentskú verziu Creative Cloudu za 19,50 € / mesiac, s kompletnou funkcionalitou! Ušetríte tak až 65% ceny na celý rok!
- K vzdelávaciemu programu AKR2: Grafický design – DTP grafika a layout, si stiahnite a nainštalujte programy InDesign a Acrobat Pro z Adobe Creative Cloud.
- QUARK, PUBLISHER: V prípade softvérových alternatív nájdete študentské verzie na stránkách QuarkXPress alebo Affinity Publisher.