Akreditovaný komplexný odborný vzdelávací program, na ktorom sa oboznámite s pravidlami a princípmi grafického designu a zásadami navrhovania a spracovávania reklamnej a propagačnej grafiky pre tlač (vizitky, letáky, plagáty, inzercie, fotosteny, fotopanely, billboardy…), grafiky pre produkčné stroje (polepy, potlače materiálov, nálepky, výseky…), ale aj grafiky pre reklamné obrazovky (bannery pre web, reklamné obrazovky a sociálne médiá). Naučíte sa všetky teórie počítačovej grafiky, grafického designu, typografie, farieb a ako tieto vedomosti previesť do praxe v grafických programoch a ako overiť funkčnosť každého produktu formou designérskych rozborov. Budovanie zručností a praktické práce prebiehajú v kľúčových programoch Adobe Illustrator, Adobe Photoshop, spolu s výstupom a kontrolou tlačových dát v programe Acrobat Pro.
Tento akreditovaný odbor primárne vyučujeme dvojici programov Adobe Illustrator + Adobe Photoshop. V prípade záujmu je však po dohode možná aj výučba v alternatívnych softvéroch – dvojiciach Affinity Designer + Affinity Photo alebo CorelDraw + Corel PhotoPaint.
INFORMÁCIE
Organizačná forma vzdelávania: Kombinovaná, Viacformová (PREZEČNE V UČEBNI alebo PREZENČNE ONLINE + DIŠTANČNE v online učebni LMS)
- PREZENČNE V UČEBNI alebo PREZENČNE ONLINE – výučba a výklad, nácvik, ukážky, designérske rozbory praktických projektov, tipy a triky, konzultácie, otázky a odpovede
- DIŠTANČNE V ONLINE UČEBNI LMS – prípravné témy, teórie, predmety, ukážky a simulácie, podrobné videokurzy) – kompletné prehľady predmetov a kurzov – Vstup do online učebne.
- Podrobnejšie o formách vzdelávania v sekcii: >> Formy vzdelávania
Požadované vstupné vzdelanie
- Minimálne SŠ vzdelanie, obvyklá práca s PC
- Vhodné pre začiatočníka v grafike a designe: áno
Jazykové prostredie
- počas prezenčnej výučby: slovenčina alebo čeština
- online systém: slovenčina a čeština (teórie), angličtina (videokurzy)
Metódy a formy vzdelávania
- Teoretická predpríprava v online učebni
- Štartovacie aj pokročilé softvérové výcviky v online učebni
- Výklad a praktický nácvik prezenčne v učebni alebo prezenčne online
- Praktické cvičenia a zadania (kombinovane)
- Pokročilé témy a techniky, diskusia (kombinovane)
- Podrobnejšie o formách vzdelávania v sekcii: >> Formy vzdelávania.
Ceny a prihláška
- 358 €
- (alebo iba 198 € v rámci semestrálneho akreditovaného štúdia AKR1234(56): Digitálny design a multimédiá)
- Prihláška a postup: Prihláška na akreditovaný kurz / akreditované štúdium
Rozsah a termíny
- Rozsah kurzu: 48,00 hodín / 2-5 týždňov (podľa intenzity stretiek)
- Vypísanie termínov: verejné termíny alebo individuálne podľa záujmu, na mieru
- Zľavy za viac odborov: áno, dohodou
Časový rozpis priebehu vzdelávania
- 1 týždeň: Prístup do vzdelávacieho systému, prípravné kurzy, teórie, predmety – dištančne LMS
- 2. týždeň: Nácvik a zručnosti práce v aplikáciách – prezenčne + štúdium v online učebni a domáce zadania
- 3. týždeň: Riešenie praktických zadaní a projektov – prezenčne + štúdium v online učebni a domáce zadania
- 4. týždeň: Riešenie praktických zadaní a projektov – prezenčne + štúdium v online učebni a domáce zadania
- 5. týždeň: Vypracovávanie projektu, záverečný test, obhajoba záverečnej práce
Poznámka: časový rozpis je prispôsobovateľný požiadavkám účastníkov pri kompromisnej dohode celej skupiny na úvodnej zácvikovej hodine.
UČEBNÉ OSNOVY A PLÁNY
AKR0: Teórie počítačovej grafiky a odborov designu (povinný prípravný):
Úvod do počítačovej grafiky
- Základné pojmy a rozhľad v odbore
- Odbory a špecializácie v digitálnom designe
- Vektorová a bitmapová grafika – princípy, výhody, použitie
- Multimédiá – princípy animácie, videa a videosúbory, audio
- Farebné režimy RGB a CMYK
- Formáty súborov – pre tlač, web, video, animáciu a audio
- Softvérová integrácia – print
Teória grafického designu
- Čo je to grafický design – definícia, história, súčasnosť
- Design a vizuálny kód jednotlivca – biologické, kultúrne, sociologické aspekty
- Interakcia s okolím – podnet, reakcia, asociácie, rozvoj vizuálneho videnia
- Zámerné vytváranie prvkov a ich vzťahov – designérsky proces a myslenie
- Prvky na ploche a ich vlastnosti – farba, tvar, velkosť, priestor (nositelia obsahu)
- Základné kamene designu – čiary, rámčeky, rástre, spád, prázdny priestor (nositelia štruktúry)
- Pracovné nástroje digitálneho designéra – mriežky, vodítka, pravítka, stĺpce
- Základné pravidlá designu – jednota, rytmus, účelnosť, prehľadnosť, vizuálna navigácia
Písmo a typografia
- Písmo – základné pojmy, anatómia
- Fonty a ich delenie
- Základné typografické vlastnosti písma
- Typografické a štylistické alternatívy, glyfy
- Sadzba textu a druhy sadzby
- Typografické pravidlá pri sadzbe
- Niektoré najčastejšie chyby pri práci s písmom, sadzbe a typografii
Farby a psychológia farieb
- Farba vo fyzike
- Viditeľné spektrum
- Odraz svetla a vnímanie farieb
- Miešanie farieb
- Základné farebné priestor RGB a CMYK
- Farebné modely HSV, LAB a ďalšie
- Farby a bitový zápis
- Delenie farieb
- Farebný kruh a vlastnosti farieb
- Farebné témy v digitálnom designe
- Psychologické pôsobenie rôznych farieb
Špecifiká tvorby pomocou umelej inteligencie
- Princípy tvorby generatívneho obsahu
- Súčasný stav nástrojov a modelov umelej inteligencie a budúcnosť
- Všeobecný prehľad riešení pre tvorbu vizuálneho obsahu
- Spoločenské a etické aspekty pri tvorbe generatívneho obsahu
- Spoločnosť Adobe a jej koncepcia AI – Adobe Firefly & Adobe CC
AKR1: Grafický design: reklamná a propagačná grafika
Adobe Illustrator I.+II. – rozšírený softvérový tréning so zameraním na grafický design
ZAČÍNAME
- Rozhranie: Príkazy a nástroje, Nastavovanie nástrojov
- Rozhranie: Panely a pracovné plochy
- Vytvorenie prvého dokumentu – nastavenie vlastností
- Uloženie dokumentu v natívnom formáte .ai
- Základné ovládanie dokumentu – lupa, navigátor, ručička (skratky)
- Kresliace plátna (Artboards) a práca s nimi
- Nástroje Výber, Priamy výber
ZÁKLADY GEOMETRICKÉHO KRESLENIA
- Základný koncept a vektorová pojmológia v Illustratore
- Základné spôsoby vytvárania vektorových objektov – prehľad
- Vytváranie jednoduchých vektorových ciest – segmenty
- Spájanie segmentov – Join, Average
- Ponuka základných geometrických nástrojov – obdlžník, elipsa…
- Úprava ciest a kotevných bodov pomocou Priamy výber
- Prevod bodov na opačný typ – nástroje Convert
- Vytváranie skupín z objektov – príkaz Group
- Režim izolácie – práce vnútri skupiny objektov
- Vytváranie objektov pomocou paletky Cestár
- Režimy tvarov
- Príkazy Orezová cesta a Zložená cesta
- Zarovnávanie objektov pomocou panelu Zarovnanie
- Používanie vodítok a mriežok k rozvrhom – základný layout
- Inteligentné vodítka
KRESLENIE OD RUKY – PERO, CERUZKA
- Predstavenie nástrojov Pera
- Tvorba vektorov pomocou Pera
- Odstraňovanie a pridávanie bodov pomocou Pera
- Praktické obkresľovanie perom – logotyp
- Kreslenie ceruzkou
- Nastavenia vlastností nástroja ceruzka
- Vyhladzovanie čiar pomocou nástroja Vyhladenie
NÁČRTKOVANIE POMOCOU IMAGE TRACE
- Princíp vytvárania grafiky pomocou dialógu Image trace
- Praktické náčrtkovanie – snowboardista
- Vyfarbovanie hotového náčrtku pomocou LivePaint
TRANSFORMÁCIE A DEFORMÁCIE OBJEKTOV
- Zmena veľkosti objektov na ploche – transformačný rámček
- Zmena veľkosti pomocou matematických metód – panel Transformácie
- Práce s ponukou príkazov Transformovať: Zrkadlenie, Otáčanie, Deformovanie, – Skosenie, Prevrátenie
- Práca s efektami Transformovať a nástrojom Ľubovoľná transformácia
VYFARBOVANIE A PRECHODY
- Farebné režimy CMYK a RGB
- Základné princípy vyfarbovania pomocou panelov Farby a Vzorník
- Vytváranie a ukladanie vlastných farebných políčok
- Dialógové okno Výber farby
- Vytváranie skupín farieb vo Vzorníku
- Panel Výber farieb (Color guide)
- Dostupné knižnice vzorníkov v Illustratore
- Panel Farvy (Color)
- Úprava farieb v kresbe
- Práce s prechodmi (Gradients)
- Vzory a vytváranie vlastných vzorov (Patterns)
- Vytváranie vlastných vzorov
- Vyfarbovanie grafiky pomocou funkcie Živá maľba
- Prechody – panel Prechod kontra Nástroj Prechod
- Tipy prechodov – lineárny, kruhový, freeform
- Vytváranie prechodov kreslením v ploche
- Práce s prechodmi v paneli Prechod pomocou bežcov
- Aplikácia prechodu na niekoľko objektov
PRÁCE S TEXTOM
- O textoch v Illustratore -prehľad možností a funkcií
- Vytváranie bodového textu
- Vytváranie textu v ploche (textový kontajner)
- Nástroj Zvislý text
- Nástroj Text na ceste
- Základné úpravy textu – vyfarbovanie, formátovanie
- Sadzba textov v Illustratore – ponuka príkazu Voľby textu na ploche
- Stĺpcová sadzba v Illustratore
- Reťazenie kontajnerov
- Pretečený text
- Typografické možnosti pri práci s textami
- Vytváranie Odstavcových a Znakových štýlov a práca s nimi
- Kopírovanie vlastností textu a aplikovanie na iný text
- Obtekanie textu okolo objektu na ploche
- Vytváranie obrysov z textov (Create outlines)
- Niektoré efekty a práce s textami – pokrivenie obálkou, transformácie, efekty Pokrivenie
VRSTVY
- Koncept práce a organizácie obsahov pomocou vrstiev
- Vytváranie vrstiev a podvrstiev
- Vytváranie skupín vrstiev
- Zobrazovanie, skrývanie, zamykanie a presúvanie vrstiev v poradí
- Vyberanie objektov pomocou panelu Vrstiev – zacieľovanie
- Presúvanie poradia objektov vo vrstve / medzi vrstvami
MAĽOVANIE, STOPY
- Štetec a jeho nastavenia – predvoľby
- Štetec Blob brush (Kvapka)
- Aplikovanie stopy štetca na vektor – panel Stopy ( Brushes
- Knižnice stôp – prehľad
SYMBOLY
- Koncept a princíp symbolov v Illustratore
- Panel Symboly a vytváranie instancií symbolov
- Knižnice symbolov – prehľad
- Zrušenie väzby na symbol
- Úprava symbolov
- Vytváranie a ukladanie vlastných symbolov
- Symboly Illustratora pre aplikáciu Adobe Animate
EFEKTY
- O efektoch Illustratora a Photoshopu
- Aplikovanie efektov na existujúci objekt – Galéria Efektov
- Úprava nastavení efektov
- Úpravy objektu pomocou efektov Pokriviť / Warp
- 3D efekty v Illustratore – panel 3D Effects and materials
- Mapovanie symbolu na objekt 3D
PANEL VZHĽAD A GRAFICKÉ ŠTÝLY
- Sila a výhody panelu Vzhľad
- Úprava existujúcich vlastností a efektov objektu – panel Vzhľad / Apperance
- Pridávanie nových vlastností v paneli Vzhľad
- Pridávanie duplikovaných ťahov a výplní
- Používanie grafických štýlov
- Vytvorenie a ukladanie grafického štýlu – panel Graphic style
- Práce v paneli Grafické štýly
KOMBINOVANIE VEKTOROVEJ GRAFIKY S BITMAPAMI
- Vkladanie súborov JPG, PNG a Photoshopu do dokumentu v Illustratore
- Vkladanie dokumentov iných formátov (PDF)
- Panel Väzby / Links – správa externých grafických súborov
- Editácie rastrov pomocou technológie Roundtripping do Photoshopu
NOVÉ MOŽNOSTI TVORBY POMOCOU UMELEJ INTELIGENCIE AI
- Prehľad dialógov AI
- Nový plávajúci kontextuálny taskbar
- Textové prompty
- Generate vectors – komplexná tvroba vektorovej grafiky pomocou AI
- Generative Shape fill – výplne vektorových objektov pomocou AI (beta)
- Recolor Artwork – vyfarbovanie a farebné manipulácie pomocou promptov
- Text to Mockup – tvorba templatov a predlôh pomocou AI (beta)
- Text to Pattern – tvorba materiálov a vzorov pomocou AI
- Project NEO – 3D grafika poháňaná umelou inteligenciou
- Nová generácia rozhrania 3D and materials
- Nová generácia rozhrania Image trace
ILLUSTRATOR A INÉ APLIKÁCIE
- Vzájomný export a import súborov formátu Adobe Illustrator a Photoshop
- Integrácia Illustratora s aplikáciou Animate
- Vkladanie natívnych súborov Illustratora do programu InDesign
- Export projektov Illustratora pre Adobe Express
PRÍPRAVA GRAFIKY PRE TLAČ, WEB, SOCIÁLNE MÉDIÁ A OBRAZOVKY – EXPORT
- Príprava dát pre export korektného tlačového PDF
- Dialógové okno Export PDF – prednastavenia
- Nastavenia v tablách Compresion, Marks and bleeds, Output
- Špeciálne nastavenia – priehľadnosti, pretlače, presahy, farebné výťažky
- Kontrola finálneho PDF pro komerčnú tlač a prepress
- Dialógové okno Tlač v Illustratore
- Export súborov .PS a distilovanie PDF
- Export do formátov EPS, PSD, TIFF
- Grafika pre obrazovky – princípy optimalizácie
- Formáty obrázkov a výber vhodného formátu podľa typu dát v grafike
- Dialógové okno Uložiť pre web a zariadenia
- Export grafiky pre obrazovky
PRAKTICKÉ PROJEKTY
Reklamné a propagačné grafické materiály: vizitka, leták, tlačový inzerát, billboard, reklama pre sociálne médiá, citylight
Adobe Photoshop I.+II. – rozšírený softvérový tréning so zameraním na grafický design
ZAČÍNAME
- Rozhranie aplikácie – základný prehľad
- Nastavenie vlastností nového dokumentu
- Ponuky nástrojov a ponuky príkazov – prehľad
- Panely a práce s nimi
- Tvorba a správa pracovných plôch (workspaces)
ZÁKLADNÉ ÚPRAVY BITMAPOVÝCH OBRÁZKOV
- Otvorenie fotografie alebo existujúceho dokumentu .psd
- Základné parametre obrázku – formát, rozmer, rozlíšenie, objem
- Farebný režim CMYK / RGB
- Základné transformačné úpravy obrázku – orez, otočenie, vyrovnanie, perspektíva
- Základné charakteristiky obrázku – jas, kontrast, farba
- Tónové vyrovnanie svetiel a tieňov pomocou dialógov Úrovne a Krivky
- Úpravy farebnosti obrázku – Odtieň a sýtosť, Živosť, Filtre, Variácie, ďalšie
VÝBERY A MASKY
- Prehľad nástrojov a dialógov pre výbery
- Geometrické výbery – Obdlžník, Elipsa
- Nástroje Rýchly výber a Výber objektu
- Výbery od ruky – Kúzelná palička, Lasa
- Vytváranie výberov pomocou Pera – cesty
- Kombinovanie nástrojov a techník vyberania
- Masky vrstiev- princípy, fungovanie
- Maskovanie pomocou nástrojov Štetec a Prechod
- Dolaďovania výberov – dialóg Select and mask
PRÁCE S VRSTVAMI
- Koncept práce s vrstvami v paneli Vrstvy
- Typy vrstiev – obrazová, objektová, textová, vrstva úprav, efektov
- Vytváranie a duplikovanie vrstiev
- Zobrazovanie, Zamkýnanie vrstiev
- Krytie vrstiev, Režimy prelínaní
NEDEŠTRUKTÍVNA ÚPRAVA OBRÁZKOV
- Princípy a koncepty práce
- Zálohovanie vrstiev
- Využitie Vrstiev úprav
- Využitie Masiek vrstiev
- Technológia Smart objects – Inteligentné objekty – princíp, fungovanie
PRÁCE S TEXTAMI
- Vkladanie textových objektov do projektu
- Formátovanie textov – panely Znak a Odstavec
- Štýly vrstiev – aplikovanie na texty
- Špecifiká exportu textov z rastrového editora
RETUŠOVANIE V OBRÁZKOCH
- Retušovacie nástroje a techniky – Healing brush, Klonovacie razítko, Záplata
- Pracovné postupy: odstraňovanie objektov z obrázku
- Pracovný postup: vyhladenie pokožky, korekcie zrna pokožky, odstraňovanie vád
KOLÁŽE A MONTÁŽE
- Kombinovanie rastrových obrázkov v projekte Photoshopu
- Manipulácia s textami a import vektorovej grafiky do Photoshopu – Linked, Embeded, as Smart object
- Pracovný postup: Využitie maskovacích techník a práve s vrstvami v projektoch koláží a montáží
PERO A GEOMETRICKÉ TVARY
- Vytváranie vektorových tvarov vo Photoshope – základné geometrické tvary
- Kreslenie vektorových objektov pomocou nástroja Pero
- Panel Iné tvary, knižnice Tvarov
- Špecifiká kreslenia vektorových objektov v rastrovom editore
PRAKTICKÁ DIGITÁLNA CHIRURGIA
- Pracovné postupy: Možnosti kompozičných rekonštrukcií obrazu a jeho partií v dialógoch Warp, Liquify a Neural filters – úprava úsmevu, zväčšenie /zmenšenie očí a iných partií tela, odstraňovanie tukových previsov, nástroj Tvár…
NOVÉ MOŽNOSTI TVORBY POMOCOU UMELEJ INTELIGENCIE AI
- Prehľad dialógov AI
- Nový plávajúci kontextuálny taskbar
- Textové prompty a AI editácie obrázkového obsahu: nástroje a dialógy Generate image, Text to image, Generative fill, Generative expand, Reference image, Generate background, Generate similar
- Nástroj Distraction removal – odstraňovanie objektov z obrázkov pomocou AI
- Pokročilé výbery s AI – nástroj Select subject, Remove backround, Replace background
- Rozhranie Select and mask novej AI generácie
- Práce s výplňami – generatívne funkcie dialógu Content-aware fill a Sky replacement
- Superkreatívne nástroje rozhrania AI Neural filters – kolorovanie, retuše, rekonštrukcie
- Manipulácie s mriežkou a digitálna chirurgia – rozhranie Liquify, nástroj Shape
PRÍPRAVA GRAFIKY PRE TLAČ, WEB, SOCIÁLNE MÉDIÁ A OBRAZOVKY – EXPORT
- Ukladanie vo formáte .psd – výhody
- Ukladanie do formátov pre tlač – špecifiká PDF z Photoshopu
- Príprava dát pre export tlačového PDF
- Dialógové okno Export PDF – prednastavenia
- Nastavenia v tablách Compresion, Output
- Kontrola finálneho PDF pro komerčnú tlač
- Grafika pre obrazovky – princípy optimalizácie
- Formáty obrázkov a výber vhodného formátu podľa typu dát v grafike
- Dialógové okno Uložiť pre web a zariadenia
- Export grafiky pre obrazovky
- Export projektov Photoshopu pre Adobe Express
Praktické cvičenia a zadania
- Illustrator cvičenia (zručnosti): kreslenie vektorov a obkresľovanie, náčrtkovanie, farby, výplne a efekty
- Illustrator zadania: vizitka, plagát, inzercia, billboard, grafika na plotter
- Photoshop cvičenia (zručnosti): pre práce s bitmapovou grafikou – výbery, retuše, orezanie, perspektíva, koláž, klonovanie, nastavenie tónov a farieb…
- Photoshop zadania: reklama pre sociálne médiá, citylight, UI rozhranie webstránky alebo mobilnej aplikácie
Forma záverečnej skúšky
- záverečný test (teórie, požadovaná úspešnosť 85 %)
- obhajoba záverečnej práce – dva projekty podľa vlastného výberu zo zadaní vyššie (jeden AI, jeden PS)
Študijné materiály
- interaktívne prednášky, ukážky, simulácie, elektronické testy, podrobné videokurzy k softvérom (slovensky aj anglicky), odborný výcvik
- >> Prejsť do online učebne
Literatúra
Softvérová výbava pre štúdium našich kurzov
- ADOBE: Na stránke www.adobe.com vytvorte si najprv bezplatné Adobe ID konto. Ako účastníci riadneho štátom akreditovaného štúdia ste oprávnení zakúpiť si študentskú verziu Creative Cloudu za 19,50 € / mesiac, s kompletnou funkcionalitou! Ušetríte tak až 65% ceny na celý rok!
- K vzdelávaciemu programu AKR1: Grafický design – reklamná a propagačná grafika, si stiahnite a nainštalujte programy Illustrator, Photoshop a Acrobat Pro z Adobe Creative Cloudu.
- V prípade softvérových alternatív si zakúpte a stiahnite študentské verzie programou CorelDraw Graphics Suite (obsahuje CorelDraw a Corel PhotoPaint) alebo dvojicu Affinity Designer a Affinity Photo.