,,Voľne pohodený“ príhovor: Zopár slov a úvah o našich kurzoch a benefitoch

Priatelia, práca s grafikou ma baví krásnych, čochvíľa jubilejných 20 rokov -:) Z toho polovicu času ju vyučujem na kurzoch.  Samého ma fascinuje, s akým zanietením (občas na mňa v učebni civíte, ako na naspeedovanú veveričku). Mňa to snáď neprestane baviť nikdy -:)

Na dnešnej hodine sme trochu načrtli tému, prečo si vyberajú ľudia naše kurzy. Teraz myslím na  častníkov ,,nevýchodniarov“, ktorí boli a sú ochotní cestovať zo Senca či Komárna do Košíc (Žilina či Zvolen sú už bežne dochádzajúca destinácia). Nuž a dozvedel som sa všeličo. Ale jedna informácia ma zaujala naviac – vraj nech si pozriem konkurenčné ponuky podobných kurzov v iných mestách.

Priznám sa, veľmi týmto obchodníckym praktikám nevenujem priestor, pretože mám 4 vzdelávacie projekty a tak nie je čas nanič nazvyš. Nemáme reklamy, nemáme spoty, ideme z googlu a odporúčaní. Ale dnes večer som si dal tú námahu a pochopil som – ak porovnám obsah, rozsah a ceny kurzov inde, po krátkom prepočte zisťujem, že sme asi na polovičných cenách. Plus mínus. To môže byť pre niektorých záujemcov dosť frustrujúce. Lebo vyvstať môže pochybovačná  otázka, že ak máme polovičné ceny, bude polovičná aj kvalita? Alebo polovičná spokojnosť?

Isteže, v stovkách odučených účastníkov sa nájdu aj takí, ktorí nie sú spokojní, pretože napríklad očakávali tradičný kurz. Drvivá väčšina ostatných si však pred prihlásením na kurz prečíta, ako to u nás funguje a tak sú – súdiac zo spätných dotazníkov – spokojní. Oni za tú polovičnú cenu dostali naozaj dvojnásobok.  Tak teda ako to, že dokážeme zvládnuť dvojnásobok učiva za polovičnú cenu?

  1. Základy a úvody kurzov a predmetov získavate v online učebni – študujete doma, sami, tempom a spôsobom, ktorý vám vyhovuje z multimediálnych výcvikových kurzov a prednášok. Nepospávate v učebni pri teóriách, ani necestujete odušu. Ani nechýbate doma či v práci.
  2. Na stretkách v učebni nadväzujeme na predvarené témy, rozširujeme ich podrobnejším výkladom, ukážkami a nácvikom. Ak už robíte cvičenia alebo projekty, robíme si aj designérske rozbory na projektore.
  3. Na online stretkách konzultujeme vaše práce a progres, riešime čomu nerozumiete, v čom potrebujete pomôcť, učíme sa nové témy. Debatujeme. Veď viete, aký som ukecaný. Mohol by som sa tým živiť (na výber boli profesie: farár, psychiater, politik, alebo lektor. Nakoniec som lektor -:)

Tieto tri základné výučbové línie sa prepletajú počas celého kurzu. Avšak pozor – naše kurzy trvajú 4 týždne, nie 4 dni. Teda – najmenej 4 týždne. A viac. Aby ste mali dostatok času – PRACOVAŤ A UČIŤ SA AJ SAMOSTATNE! Doma pekne, nad úlohami, hľadajúc a nachádzajúc riešenia problémov a oberajúc sladké plody svojich hrýzavých otázok. A až keď je naozaj treba, zasiahnem ako lektor – kedykoľvek. Inak len sprevádzam. Od začiatku sa tak učíte byť samostatní, ako to bude aj v reálnej praxi. Je to menej pohodlné, niekedy až frustrujúce sebasmaženie, ale v konečnom dôsledku veľmi zdravé – na osobný aj odborný rozvoj vášho grafického indivídua. Žiadne zážitkové piruety či predžuté zadania, ani kostrbaté osnovovité učenie. Niekedy vám dokonca zabudnem ponúknuť občerstvenie, také som ,,zvíra“. A predsa je u nás dobrá chvíľa.

Po každej ťažkej drine doma prichádzate na stretká s pergamenmi a dôležito zhúžvanými bulami sicílskymi, do ktorých vždy nazhŕňate svoje osobné stohy otázok, výpiskov, výčitiek a výkrikov na adresu programov a zámerov, čo s nimi chcete stvárať a oni potvory neposlúchajú. Vždy si povieme obligatórne české: ,,Zařízení funguje správně, obsluha je špatná,“ a pustíme sa do riešení -:)

Na záver kurzov máme skúšky – 55 otázkové testy z teórií a obhajoba záverečných prác. Opäť sa pár dní vopred chytro vraciate do online učebne nasať teórie – vidím ako číselka vašich návštev vo vzdelávacom systéme hopsajú viackrát za deň. Teším sa, že beriete svoje vzdelávanie vážne a spoluzodpovedne za výsledky. Ak však čakáte stresovú atmosféru, zabudnite – záverečné skúšky patria medzi najvýkonnejšie vzdelávacie dni celého kurzu. Počas testovania  si totiž môžete na vybrané chytákové otázky vzájomne poradiť, ale tak, aby ste tému svojim kolegom vysvetlili! Ak treba, doplním tému a ide sa ďalej -:) Podobne je to aj so záverečnými prácami – mudrujeme nad tým, čo je pekné (ozaj čo je vlastne to pekné?) a čo by sme ako modifikovali a podobne. Každá grafika, každý projekt musí byť nielen graficky a dizajnérsky vzhľadný, ale aj užívateľsky funkčný. Je okolo toho taká teoretická peripetia a praktická implementácia – ktorej sa hovorí grafický design -:)

Aj po úplnom skončení kurzu máte čosi naviac – spätnú podporu pre prax. Bez časovej expirácie sa na mňa môžete obracať mailom s otázkami z praxe (niektorí rovno spakujú do rarov celé projekty, nech im do toho ,,kukám“ -:). A ak potrebujete osviežiť učivo absolvovaného kurzu – reaktivujem vám vzdelávaciu učebňu, kde opäť započujete môj všadeprítomný hlas (občas vyskakujem aj z konzerv) a uvidíte staré známe vzdelávacie podklady, ktoré vám v hlavách ihneď rozvíria príslušné chumáče neurónov s vedomosťami, o ktorých ste sa ,,bláhovo“ domnievali, že ste ich nadobro stratili v prepadlisku neúprosného času.

Čo dodať na záver tejto voľnej dumky? Hádam len – kto chcete, príďte! Či na nový kurz, alebo nejaký kondičný doškoľovák, čo som najnovšie vymyslel (>> viac info tu). Teším sa na vás! PS: čože je to dvadsiatka-:)

Jaroslav Verlík

Be the first to comment

Leave a Reply