Niekoľko poznámok obyčajného užívateľa ku kreatívnemu Adobe

Na Adobe sa v poslednom období zniesla doslova lavína negatívnych reakcií k novým produktom a spôsobu komunikácie so zákazníkmi. Včera, v čase občasného vzácneho voľna som si preto preštudoval niekoľko desiatok stránok a užívateľských fór, aby som získal nejaký ucelenejší prehľad o nálade v užívateľskej komunite produktov Adobe. Pripomínam, že ide o môj osobný a názorový článok a i napriek tomu verím, že vám nejakú novú informáciu alebo názor prinesie.

Na začiatku tejto úvahy by som sa – hoci veľmi nerád – pripojil a aj z vlastnej skúsenosti vyslovil dnes už tradičné a všade kritiizované tvrdenie, že Adobe dlhodobo nezvláda komunikáciu so svojimi softvérovými zákazníkmi. Adobe získalo v posledných dvoch rokoch medzi užívateľmi svojich produktov povesť arogantnej a chladnej veličiny, ktorá nadiktuje svoje požiadavky a neobťažuje sa vysvetliť, načo, prečo, aký je cieľ (samozrejme až na zopár úvodných oficiálnych žvástov bez možnosti ďalšej diskusie). Keď som si včera prezrel niekoľko užívateľských fór k produktom Adobe, oviala ma studená atmosféra, nezodpovedané otázky, sťažnosti na údajne otrasný support indických zamestnancov, chorobne nestabilne bežiace aplikácie a všadeprítomné nadávky na obchodný koncept Creative cloudu, ktorý nedáva možnosť užívateľom zakúpiť si trvalé licencie svojich obľúbených softvérov, čím sa v dlhodobejšom horizonte všetci stávame úplne závislými na pravidelnom a ,,doživotnom” platení za prenájom softvérov. Ak nezaplatíte mesačnú gážu, softvér ,,zomrie” a vy strácate prístup k svojim zdrojovým súborom.. A nad tým všetkým sa vznáša oficiálny mrak mlčania Adobe, ktoré pretrváva i napriek všeobecnej nespokojnosti, desaťtisícom príspevkov a hlasov v protestných petíciách.. Mnohé osobné a nadšenecké blogy sa odmlčali a nahradili ich len troubleshooting príspevky…

Pýtate sa, prečo je to tak? Ako si môže Adobe dovoliť takto hazadrovať? Príčin je viacero. Zdá sa najmä, že Adobe má ťažiskovo dnes už úplne iné záujmy, než sú jej zákazníci. Aspoň teda tí ,,softvéroví”. Adobe totiž rozbehlo ďalší veľký biznis, v ktorom sa točia miliardy dolárov a to digital marketing. O tom, že sa im darí, niet pochýb – digital marketing cloud naberá podľa oficiálnych reportov na stránkach Adobe kvartálne príjmy rádovo v desiatkach percent..Naberajú obrovské koncerny ako automobilky, počítačové firmy, banky…Pravdaže, nech sa im darí. Avšak ja ako obyčajný, ale dlhodobejší a skúsenejší zákazník Adobe to vidím tak, že podobne ako pri softvérovom príbehu, aj pri tomto novom pilieri Adobe najprv poskupovalo konkurenciu a vytvorilo dominantný produktový systém v danom segmente biznisu. Po vľúdnom a prívetivom nábore klientov v prvej dekáde a vyčerpaní najsilnejšej vlny príjmového potenciálu, však pravdepodobne aj ich čaká vytriezvenie – špecialitou Adobe sú šokové terapie ,,z večera do rána”, kedy vás omráči nejaká nová nevýhodná stratégia a k nej sprievodné mlčanie. Alebo zrušenie či zamrazenie technológie v štýle ,,robte si čo chcete”. Beztak nemáte iný výber.

Mnoho pozorovateľov tejto cynickej situácie sa nazdáva, že Adobe si v dlhodobejšom horizonte predsa len vyláme zuby. Lebo ignorovať klientov sa donekonečna nedá. Ale iná skupina diskutérov tvrdí, že sa dá. Lebo máme digitálny vek, technológie a produkty prestávajú byť závislé na teritóriách a fyzických materiáloch a výmena podnikateľských záujmov a polí je možná naozaj o dosť hladšie. A online, virtuálne. Silne bonitné Adobe nemá problém migrovať prakticky do ľubovoľného iného segmentu, tlačiť peniaze do iných aktivít a keď to nevyjde, tak z večera do rána presedlať inam. Ukážkovým príkladom je technológia Flash, do ktorej Adobe tlačilo v rokoch 2008 – 2010 obrovské peniaze a po vysadení Flash playera z mobilných zariadení Apple (kvôli dlhodobej neschopnosti Adobe vyladiť player do stabilného a hardvérovo prijateľnejšieho modelu), sa z piatka do pondelka marketingovo vzdala celej technológie, prepustila tisíce zamestnancov a desiatky tisíc ďalších presunula do vývoja produktov pre HTML5, CSS3 a JavaScript..

Táto obrovská bublina okolo HTML5 spôsobila, že Adobe sa doslova vrhlo na vývoj celej novej rady softvérov, v ktorých by sa tieto obsahy mohli pripravovať. Aby trh a ošiaľ nezabrala konkurencia, investovalo Adobe obrovské peniaze do softvérov pre jazyk HTML5, pričom už vopred bolo jasné, že z technologického hľadiska je jazykom pomerne impotentným bez kaskádových štýlov a najmä JavaScriptu, ktorého schopnosti sú dnes ešte stále na úrovni jazyka Action Script 1. JavaScript je  kódovo nekompaktne zostrojený, nevýkonný (pomalší než actionscript) a pomerne zastaralý language, ktorý zostrojili rôzni vývojári a plne odráža jednu veľkú nevýhodu opensourcových riešení – keďže to nie je komerčná technológia a neexistuje k nej kompaktný profi team, ktorý by ho vyvíjal ďalej, jeho jedinou výhodou je, že nepotrebuje k výkonu vlastný player a postačí mu browser.

Je treba však okrem technologického spomenúť aj hľadisko komerčné. Čas totiž ukázal, že HTML5 sa zďaleka neteší takej ochote zákazníkov investovať do kúpy softvérov s jeho podporou pre vývoj, ako sa očakávalo. Adobe však už medzičasom nainvestovalo stádo peňazí a len tak ľahko sa nemienilo vzdať – pravdepodobe aj preto vymyslelo cloudový model predaja produktov štýlom ,,všetko všetkým a naraz”. Isteže, cloud ako taký vonkoncom nie je a nemusí byť zlé riešenie. Ale Adobe nám na rozdiel od iných firiem (napríklad Microsoft) nedalo na výber. Buď si kúpite predplatné a dostanene (kúpite, či skôr len prenajmete si) všetko naraz – teda aj čo chcete aj čo nechcete – alebo choďte inam. Lenže to ,,inam” dnes ešte veľmi neexistuje, Technológické zariadenia pritom napredujú šialeným tempom a vy nemáte inú možnosť, než prijať diktát, nadávať a – platiť prenájom alfa firme…

V každom prípade, ako som písal vyššie, neberte tento článok ako odborný. Je to môj osobný názor. Názor obyčajného užívateľa, ktorý za dlhé roky investoval tisíce eur do oficiálnych produktov a vzdelávania sa v nich, aby sa nakoniec stal cloudovým otrokom a za rovnaké peniaze ,,buď bral alebo nebral”. Na výber zatiaľ veľmi nie je. Ale je celkom  možné, že na túto masovú nespokojnosť zareagujú komerčné firmy ako Corel, Quentino a ďalšie a rovnako tak je možné, že sa zaktivizuje aj vývojárska komunita open source alternatív (Gimp, Scribus, Inkscape…) a v horizonte niekoľkých rokov sa nájde alternatíva k dominantnému postaveniu Adobe v našom softvérovom segmente. Ale nemajte obavy, že ,,sa to Adobe vráti a vyláme si zuby”. Adobe dokonale predvída  a v tom čase už bude mať úplne iné záujmy a odčerpané segmenty trhov sa dávno ocitnú za jej chrbtom. Raz je to tak – neľútostný biznis.

Ešte by som sa na chvíľočku vrátil späť do osobnej roviny. O pár mesiacov mi končí zvýhodnené predplatné Creative cloud služby. Ako užívateľ sady CS6 som totiž na prvý rok získal možnosť predplatiť si Creative cloud za 24 EUR mesačne, čiže asi o 40% lacnejšie, než je plná suma pre nových užívateľov. Tak som to využil. Chcel som vidieť ako nový systém funguje a čo ponúka.

Creative Cloud je ako myšlienka vynikajúca služby, poskytuje množstvo pridanej hodnoty, moderné aplikácie a globalizované systémy práce, zdieľania a publikovania. Ale predsa rozmýšľam, či si to ešte predplatiť ďalej, alebo cloud zastaviť a vrátiť sa k osvedčeným a už vyladeným verziám CS6 produktov (tie ešte minimálne niekoľko rokov postačia na bežnú prácu, kým vyvetrajú. Lebo závislosť na prenajatom cloude priamo úmerne stúpa s časom jeho používania a keď sa pozriete na vec iba o trochu ďalej, než po najbližší plot, uvedomíte si to, čo som už opisoval vyššie. .

A čo samotné CC produkty? Tam je to už o dosť horšie. InDesign CC ani po takmer roku neštartuje korektne, večne padá, mrzne, je lepkavý. Nepomohli mu ani doslova nachrlené updaty BUG FIXES, ktoré nič všimnuteľné neopravujú. Dreamweaver CC sa dočkal redizajnu panelov, ktorý bol ale prakticky bezúčelný a vzhľadom k rozsahu zmien sa trebalo naučiť nanovo ich užívať. Photoshop CC pre bežného grafika sa obnovil iba kozmeticky, Illustrator CC iba o trochu málo viac (balíčkovanie ako v InDesigne je ale super). Fireworks ,,potichučky” zostal iba vo verzi CS6, čiže ho zjavne čaká odumretie. Acrobat už veľmi nemá čo priniesť nové (konverzia do formátov Office občas funguje podivne). Zaujímavé sú z nových nástrojov Edge Animate a Muse a potom je tam dobrá desiatka ďalších menších či väčších softvérikov, ktoré by som si nekúpil, ale v cloude ich mám beztak zakúpené. Cloudový priestor 20 GB je málo na to, aby človek zrušil dropbox a presťahoval sa komplet do Adobe, čo by bolo ideálne. Behance a Type Kit sú fajn služby, ale dá sa bez nich zaobísť.

Úplne iná situácia je s Flashom CC, ktorý sa naopak zmenil od podlahy. Spôsobil totálne rozčarovanie medzi státisícami užívateľov, ktorí sa jednak už vyše roka iba nechápavo prizerajú, ako Adobe marketingovo doslova odvrhlo vývojové prostredia Flash Pro, Flash Builder a Flash Catalyst (ten pre istotu zrušilo úplne) ako nechcené deti a následne vydalo verzie CC aplikácií, z ktorých Flash je doslova vykastrovaný. Tak obrovský výrez funkcionality doslova nikto nečakal. Flash CC je prepísaný do 64bitového systému, je rýchlejší, stabilnejší a zjavne je badať snahu odťažiť robustného molocha a modernizovať ho. Keď sa však rúbe les, lietajú triesky a tak z Flashu zmizli okrem podpory starých technológií (AS2) a málo používaných či prapodivných nástrojov (Deco tool) aj niektoré výborné veci ako inverzná kinematika, nástroj kosti, či dokonca motion editor. Neuveriteľné!!! Úplne najhorším stavom je ale veľmi zlá podpora spätnej kompatibility projektov a dokumentov so staršími verziami Flashu.

Ak k tomu prirátame DOSLOVA NULOVÚ podporu PR managerov Flashu a dnes už obvyklé ticho k otázkam zaskočených tradičných užívateľov, celé je to pre užívateľov ako nočná mora. Tým starým sa totiž nikto nevenuje a nových nikto nerekruituje. Pritom vývojový tím softvéru okrem rezania živého a polomrtvého mäsa naozaj aj zamakal a Flash Pro CC je dnes veľmi zaujímavou modernou aplikáciou pre moderné zariadenia a distribučné kanály. Flash už dnes nie je flashplayer!!!

K Flashu CC ako potencionálne vhodnému nástroju pre tvorbu elearningových a mLearningových obsahov by som sa preto rád vrátil v samostatnom článku. Pravdepodobne to bude totiž jediný nástroj Creative cloudu, ktorý ma môže presvedčiť, že tú službu nakoniec nezruším. Pýtate sa prečo, keď ten flash veľa ,,odborníkov” tak ,,nenávidí”? Pretože najväčším paradoxom je, že prvotné odstavenie flash playera od trhu mobilných zariadení tatíčkom Jobsom a nechopnosťou Adobe, prinieslo dnes situáciu, že nový Flash CC sa stal jedným z najefektívnejších a plne profesionálnych prostredí pre tvorbu obsahov pre mobilné zariadenia. To som sa samozrejme nedozvedel od PR manažérov Adobe, ale dočítal od nadšencov, ktorí v tejto komunikačnej mizérii ešte ako-tak zostali aktívni. Ale o tom nabudúce…

Jaroslav Verlík

Be the first to comment

Leave a Reply