Flash CS6 a ActionScript 3: prečo, na čo a ako?

I keď kniha ActionScrit 3 – oficiálny kurz, už dávnejšie nie je novinkou na našom trhu (ba dokonca nedostanete ju už len tak v hociktorej shope s knihami), stále patrí medzi niekoľko málo počeštených a žiadnym poslovenčeným publikáciám k stále úžasnému a aktuálnemu softwaru Adobe Flash – v prípade našej knihy ide o špeciálny knižný kurz k programovaciemu jazyku ActionScript 3, ktorým Flash disponuje a pomocou ktorého dokážete z bežných flashových grafík a animácií vyčarovať pokročilé bohaté multimediálne a interaktívne diela.

Jazyk ActionScript sa z pôvodne jednoduchej skriptovacej hračky verzie 1 a 2 v obľúbenom animačnom softvére vypracoval na plnohodnotný programovací jazyk vo verzii 3 , spĺňajúci azda všetky štandardy, ktoré si kladú aj nároční programátori. Síce sa stal trochu ukecaným a zmohutnel, ale o to lepšie.

Ešte úplne na začiatku si musíme uvedomiť, že Flash je natoľko univerzálny a rozsiahly nástroj, že užívateľská komunita sa vnútorne štruktúruje na ,,podšpecialistov“ v jeho jednotlivých oblastiach: grafici a ilustrátori, teda kresliči rozhraní postavičiek, scén a rôznych assetov. Ďalej animátori, teda ľudia, ktorí dokážu tieto objekty vhodne a najmä profesionálne rozanimovať, pracovať úžasne s časovou osou a vytvárať pôsobivé contenty. Nakoniec programátori, ktorí z pekných a rozhýbaných objektov vytvoria ucelené RIA  aplikácie, hry a podobne.

Práve na spomínané aplikácie je špecializovaná aj kniha ActionScript 3 – odiciálny kurz. Nevenuje sa primárne napríklad animovaniu objektov klasickými technikami na časovej osi v bežnom vizuálnom režime, či ich animovaniu pomocou skriptov ActionScriptu, ba ani výstavbe herných appiek, ale výstavbe a interaktívnej obsluhe rôznych rozhraní a aplikácií. A to je fajn.

Kniha začína úvodom do programovacieho jazyka ActionScript 3 a vytváraním základných skriptov ako je obsluha tlačítka, animovaných vlastností objektov na scéne, s ktorými súvisia najmä vytvárania poslucháčov udalostí a funkcií. Téma je spracovaná a prezentovaná tak, že by mala poslúžiť dobre aj úplným začiatočníkom, avšak nazdávame sa, že začiatočníkov v zmysle užívania ActionScriptu, nie začiatočníkov-programátorov ako takých. Úplný neprogramátor by totiž z pomerne úsporného úvodu do jazyka a programovania vysoko pravdepodobne nepochopil dostatočne koncepty a myslenie programovacích jazykov. V každom prípade, za použitia napríklad doplnkových zdrojov na webe, alebo súvisiacimi knihami všeobecne o programovaní, sa človiečik adept na programátora môže nakoniec víťazne posunúť od úvodu k priamemu programovaniu.

Ako sme už spomínali kniha sa venuje najmä programovaniu aplikácií a interaktívnych objektov. Keďže vo Flashí môžete azda naozaj všetko, začiatok je úplne na vás. Môžete si importovať grafiku z Photoshopu či illustratora (luxusná je importná podpora až na úrovni objektov, efektov a vrstiev z natívnych súborov) a oživovať ju. Alebo si môžete vytvoriť vlastné objekty pomocou grafických možností Flashu a pracovať na nich ďalej. Do tretice, môžete si vybrať objekty z predpripravených knižníc tlačítok alebo audioefektov, prípadne si vybrať z knižníc objektov nazvaných Components, kde na vás čakajú rozhrania, playbary, rozbaľovacie roletky, radio tlačítka a loadre pre načítanie externých obsahov.  Nakoniec, vo verzii Flash CS6, ktorý je súčasťou sady špeciálnej edície eLearning Suite 6 na vás čaká ešte ďalšia unikátna knižnica Flash learning interactions, ktorá obsahuje ,,predsmažené“ objekty pre tvorbu otázok, testov a vzdelávacích aplikácií a to s plnou podporou trackovania výsledkov do vzdelávacích systémov LMS s podporou balíčkov SCORM.

Aby toho nebolo málo, určite si ešte pred začiatkom práce musáte zvoliť základnú pracovnú stratégiu, akou chcete Flash používať – môžete totiž vyvíjať obsahy v klasickom vizuálnom rozhraní, animovať na časovej osi, pracovať s objektami v ploche a podobne. Ale iný koncept je programátorský – v tom prípade si vizuálne vytvárate iba objekty a assety, ktoré si uložíte do knižnice projektu, vyčisdtíte plochu a všetku ostatnú prácu prenecháte na Action Script, pomocou ktorého aktivujete objekty z knižnice priamo za behu aplikácie a skriptujete správanie sa podľa ľubovôle. Pritom je trochu udivujúce, že v reálnom zdrojovom dokumente, v jeho ploche vlastne nebude nič alebo takmer vôbec nič a v časovej osi zväčša uvidíte  iba jeden prvý východzí snímok. A predsa po exportovaní aplikácie bude všetko ,,baviť“ ako má 🙂 To bude zásluha ActionScriptu.

K takýmto všetkým kúzelným hrátkam potrebujete len jedno – podľa možností čo najlepšie ovládať ActionScript 3, aby ste z neho vyťažili skutočné maximum. Podľa nášho názoru kniha poskytuje  kvalitný prierez možností na praktických príkladoch, krok za krokom, vrátane všetkých skriptov a popisov ich fungovania a príkladoiv na priloženom  CD. Trochu nepochopiteľné nám pripadajú iba niektoré typy príkladov, napríklad demonštrácia na ukážke tvorby vlastného audioprehrávača. Domnievame sa, že by sa našli určite aj konkrétnejšie a vhodnejšie príklady použitia. Pretože kto už by dnes a na čo programoval vlastný prehrávač hudby, keď na webe sú mraky free appiek?

Ale nakoniec – budiž! Veď prečo nie. Podstatou nie je príklad ako taký, ale praktická inšpirácia pre napájanie interaktivity do praxe. S božským pokojom vám teda odporúčam túto knihu, pričom by mohlo byť celkom fajn, aby ste ešte pred ňou absolvovali iný základný knižný kurz, teda Adobe Flash CS6 – oficiálny výukový kurz. A do tretice, po absolvovaní oboch spomínaných kníh sa môžete špecializovať v ďalšej knižnej nadstavbe, tiež v češtine – pomocou knihy Programujeme hry ve Flashi. Tiež je ale k dostaniu už len ojedinele, tak sa poponáhľajte prebrúzdať net a zabezpečiť si ju.

Po tejto triáde by ste mohli celkom svedomito skonštatovať, že vám nič nebráni využívať Flash ako autorský nástroj pre vytváranie ľubovoľného bohatého obsahu, animácií, animovaných filmov, hier, aplikácií, balíčkov AIR do mobilných zariadení, animovanej grafiky v HD atď. atď. atd. Keďže však Flash prešiel od verzie Flash CC v novom cloudovom modele totálnou, až drastickou reparáciou, knihy k pôvodnému Flashu a  funkcionalite už pravdepodobne vychádzať lokalizovane nebudú. Čaká nás totiž éra oveľa slabšiej a menej výkonnej náhrady za súbory SWF a to jazyky HTML5, CSS a JavaScript. Tie sú v najnovšom Flashi CC podporované na báze tvorby natívnych dokumentov, popri tradičnom type dokumentov typu Action Script 3. Holt, nová doba, nové podpory,nové formáty. Čas však už teraz ukázal, že nie vždy je  dobré podľahnúť marketingovej vábničke typu Applu a preto si Flash naďalej udržuje vysokú používateľnosť vo verziách CS6 a nižších. Sťahujú sa naďalej milióny kópii bezplatných prehrávačov SWF súborov i keď internetové browsre podporujú HTML5 . Ba dokonca, najnovšie mobilné zariadenia napríklad typu Tablet 2  v 1 bežia pod systémom Windows 8, ktorého súčasťou je – opäť predinštalovaný starý dobrý Flash player. Flash sa teda vracia aj do mobilného sveta, pretože nové zariadenia sú už natoľko výkonné ako klascké stolovky a teda dokážu poskytnúť zvýšené nároky na výkon pre SWF beh. Mohli by sme o celej problematike donekonečna polemizovať, pretože Flash má svojich zástancov aj odporcov, ale žiadny rozumný úžitok by z toho neplynul. Každému, čo je jeho chuť 🙂

Čo teda dodať na záver? Flash nie je vôbec jednoduchý programík, ktorý skrotíte za niekoľko dní a bude vám plne k službám pri nohách. Flash je životný štýl, studnica nekonečných kombinácií a možností tvorby pestrých digitálnych obsahov. Čiže vnímajte Flash ako koníček, inšpiráciu, zábavu a ideálne by bolo, ak by sa stal časom aj zdrojom vašich vlastných produktov alebo dodávateľskej obživy…

PS: Ak sú pre vás knihy deprivujúcim strašiakom, alebo sa vám ťažko ,,sebarámuje“ do samoštúdia, príďte k nám na kurz Adobe Flash CS6 a Adobe ActionScript 3, ktoré ponúkame v rámci odboru Interaktívny dizajn a multimédiá. Čaká na vás naša malá učebňa, individuálny a priateľský prístup, časovo a organizačne flexibilné podmienky, kopec informácií a kontextov, podpora multimediálnych kurzov a tohto portálu. Ponúkne vám za našu cenu niekde niekto viac?

Úvod a osnova základného kurzu Flash CS6 start:

flash_demo

Navštíviť stránku akreditovaného kurzu:
>> Interaktívny dizajn a multimédiá.

 

 

Be the first to comment

Leave a Reply