CorelDraw | Klasické upgrady trvalých licencií vystriedajú služby Upgrade protection

Nie je žiadnym tajomstvom (nielen) v našej branži, že výrobcovia softvérov postupne prechádzajú z klasických trvalých licencií na priame predplatné, alebo jeho modifikácie. K tomuto trendu sa najnovšie pridá aj Corel, ktorý v tomto roku zruší tradične známe upgrady softvérov a zavádza novú službu Upgrade protection. Obdobná služba funguje od mája 2019 napríklad u Quarku, kde sa nazýva Advantage plan, či iSpringSuite, kde sa nazýva Maintenance plan.

Skrátka – kúpite si trvalú licenciu softvéru a k nej si namiesto upgradov objednávate ročnú starostlivosť, online služby, podporu, updaty a upgrady, počas celého nasledujúceho  roka. Plán si následne opäť predlžujete za poplatok. Ak sa rozhodnete ročný plán na ďalší rok nekupovať, k dispozícii vám zostane najvyššia naposledy zakúpená alebo upgradovaná verzia produktu ako trvalá licencia.

Inou obdobou služieb Plánov k trvalým licenciám je možnosť zakúpiť si ročné predplatné (Subscription) a obnovovať ho povinne každý rok, pričom platiť za túto službu predplatného môžete buď jednorázovo ročne, alebo mesačne po častiach. Po skončení služby predplatného sa vám však softvér deaktivuje, keďže trvalé licencie Adobe už vôbec neposkytuje.

Spoločnosti si od týchto zmien sľubujú zlepšenie obratov a zjednodušenie správy licencií a upgradov. Zatiaľ jediná firma, ktorá beží výlučne na priamych predplatených službách je Adobe a jej Creative Cloud – tento biznis model je však tŕňom v oku mnohých grafikov a designérov. Ostatné spoločnosti hľadajú nejaký ,,mäkší” model, s ktorým by našli zlatú strednú cestu a vyhli sa výkyvom nálad v užívateľskom kmeni.

Zatiaľ jediná spoločnosť, ktorá neprešla k žiadnym predplateným službám, je Srif a ich produkty Affinity, ktorá ponúka iba trvalé licencie Affinity Photo, Designer a Publisher, za zvlášť výhodných cenových podmienok oproti vyššie spomínanej konkurencii. Affinity si aktuálne hľadajú miesto na trhu a (úspešne) budujú užívateľskú komunitu ,,selfdupmingom” a tak je dosť možné, že ide iba o dočasné ,,supervýhodné” riešenie, po ktorom musí prísť skutočný biznis model na trhu (nakoniec, pamätníci si obdobnú cestu už pamätajú aj pri Adobe…). V licenčných podmienkach u Affinity sa už objavila nenápadná klauzulka, že k jednej licencii Photo, Designer, či Publisher, je možné obstarať najviac tri upgrady a následne je potrebné kúpiť opäť plné verzie.

Viac info k Upgrade protection u Corelu nájdete napríklad tu: https://www.coreldraw.com/cz/pages/upgrade/#purchase